Co ogranicza naszą kreatywność?

Co ogranicza naszą kreatywność?

 


kreatywnosc

Co to jest kreatywność?

Kreatywność to inaczej twórcze myślenie, inspiracja, pomysły. Pomysły to coś co istniało zawsze, tylko pozostawało w cieniu. Kreatywne myślenie pomaga wyjść pomysłom na światło dzienne i stwarza nowe możliwości.

Pomysły można porównać do gwiazd na niebie. Jest ich miliony i nie dostrzegamy ich przez zbyt mocno świecące słońce. Jeśli słońce zajdzie odkrywają się gwiazdy. Tak samo jest z pomysłami. Mamy ich miliony, a nie dostrzegamy ich przez jeden dominujący pomysł. Jeśli pozwolimy dominującemu pomysłowi przygasnąć – odkrywa się przed nami morze nowych możliwości.

Najlepszy sposób na znalezienie dobrego rozwiązania, to mieć wiele pomysłów. 
Linus Pauling

Szkoła nie pomaga w rozwijaniu naszej kreatywności. Wynieśliśmy z niej to, że jedna odpowiedź jest prawidłowa – szukamy i wybieramy jedną odpowiedź. Prowadzi to do tego, że idziemy na skróty i nawet nie staramy się wymyślić czegoś bardziej kreatywnego. Do lepszego podejmowania decyzji potrzeba nam szukania nowych odpowiedzi. Szukając więcej niż jednej odpowiedzi, uruchamiamy wyobraźnię. Tak jak powiedział George Bernard Shaw: Wyobraźnia jest początkiem tworzenia.

Kolejnymi ograniczeniami dla kreatywności jest procedura, schemat oraz my sami i nasza rodzina. Często bujanie w obłokach jest odbierane zarówno przez nas jak i naszych bliskich, jako coś nie dobre i hamuje naszą kreatywność. Oczywiście stąpanie po ziemi pozwala nam funkcjonować, pozwala wykorzystywać nam nasze doświadczenie, pozwala kierować się wiedzą, inteligencją, są to rzeczy logiczne, analityczne i one rządzą tym w jaki sposób funkcjonujemy.

Co pomaga w pokonaniu ograniczeń?

 

Stymulowanie prawej półkuli mózgu pomaga nam w pozbyciu się ograniczeń naszej kreatywności. Prawa półkula odpowiedzialna jest za sny, marzenia, skojarzenia, intuicję. Gdy przychodzi nam jakiś pomysł do głowy zaczynamy analizować, czy ma to sens. Wtedy zaczyna pracować lewa półkula, która odpowiada właśnie za analizę, selekcję, wybór, ocenę. Jeżeli zaczynamy analizować natychmiast zabijana jest kreatywność.  Ważne jest, aby nie oceniać, nie krytykować i być ciekawym. Ciekawość to coś, co pozwala przekraczać granice.

W kreatywności chodzi o to, żeby pozwolić sobie na wytwarzanie wielu różnych pomysłów, odraczając ich ocenę i analizę w czasie – skupiając się na ilości. Później przyjdzie czas na odrzucanie i analizę. Najważniejszą rzeczą jest połączenie myślenia kreatywnego z myśleniem analitycznym i dać im równowagę. Dobrze jest, abyśmy synchronizowali pracę obu półkul.

My bardzo łatwo mówimy, że czegoś nie da się zrobić, że coś jest niemożliwe. Ważne w kreatywności jest przekonanie, że jest to możliwe. A gdyby istniała magiczna różdżka to co… A gdyby nie istniały żadne przeszkody to co… 🙂

Kiedy przekraczamy te ograniczenia mamy szansę na burzę pomysłów. Kreatywność można rozwijać poprzez stymulowanie zmysłów. Prowadzi to do dostrzegania takich rozwiązań, których nikt nie zauważył. Pozwól sobie marzyć! Każdy jest kreatywny, szybki i bystry. Warto stymulować kreatywność. Ułatwia ona osiąganie sukcesów, ułatwia życie i funkcjonowanie w pracy i w rodzinie. Jedynym ograniczeniem Twoich osiągnięć są granice Twojej wyobraźni. Każdy może rozwijać swoją kreatywność i umysł. To jak widzimy świat zależy od naszej wyobraźni i nastawienia.

Wyobraźnia jest ważniejsza niż wiedza. Nasza wiedza jest zawsze ograniczona, podczas gdy wyobraźnią ogarniamy cały świat.
/Albert Einstein/

Będę wdzięczna za komentarze – to daje mnóstwo motywacji do działania i rozwija kreatywność 😉

Zdjęcie dzięki uprzejmości Stuart Miles – FreeDigitalPhotos.net


Zamiast cieszyć się życiem, ciągle narzekasz?

Dużo skutecznych wskazówek co zrobić, aby odnaleźć sens i naprawdę cieszyć się życiem znajdziesz w ebooku: „Przestań Narzekać i Zacznij Cieszyć Się Życiem”, którego udostępniam całkowicie bezpłatnie.

Aby pobrać ebooka kliknij tutaj

15 thoughts on “Co ogranicza naszą kreatywność?

  1. Krzysztof Macul says:

    Półkula prawa półkula lewa nigdy chyba nie załapie za co odpowiada która.
    Jak tak sobie czytam Twój wpis to dochodzę do wniosku że tą od marzeń pomysłów i temu podobne mam chyba znacznie bardziej aktywną.
    Co chwilę rodzi mi się w głowie pomysł.

  2. Katarzyna Debska says:

    Niestety szkoła, nauka i życie uczą nas własnie myślenia schematycznego, szukania jednej właściwej odpowiedzi. To, tak jak piszesz Elu, bardzo ogranicza naszą kreatywność.

    Warto czasami wyjść poza schematy, puścić wodze fantazji i generować pomysły, nawet te, które wydają się szalone 🙂 Może się okazać, że właśnie wtedy powstaną pomysły najbardziej kreatywne 🙂

    • Jakub says:

      W przypadku szkolnictwa schematy faktycznie są i nawet nauczyciele od dawna spierają się (a w zasadzie zgadzają), że system edukacyjny w Polsce to beton. Wszystko stoi w miejscu, programy często stare i oderwane są od rzeczywistości. Nadzieja w kreatywnych nauczycielach, którzy robią po swojemu (i dobrze).

      • Ela Obara says:

        Szkoła niestety nie idzie z duchem czasu. Wiadomo, nie wszystko jest złe, ale niestety większość wymaga zmian. Apel do nauczycieli – bądźcie kreatywni, a kreatywne będą nasze dzieci 😉

  3. Mateusz Brol says:

    Jest taki serial dokumentalny prowadzony przez Ridleya Scotta – wizjonerzy Science Fiction. Brane są na warsztat książki z XIX wieku czy choćby Gwiezdne Wojny – które poprzez wyobraźnię autorów wpłynęły na dzisiejsze wynalazki. Wypowiadało się wielu naukowców i wynalazców, że gdyby nie to co czytali czy widzieli w dzieciństwie – nigdy by nie wpadli na to na co właśnie wpadli 🙂

  4. Ula says:

    Wiadomo w szkole mamy klucz odpowiedzi. Jeśli nasza odpowiedź odbiega od klucza jest zła – choć wcale zła do końca być nie musi. Dlatego po internecie “fruwa” zdjęcie jak w szkole nauczyciele obcinają myślenie dzieci/młodzieży na “kwadratowo”….
    Wyobraźnia najlepiej działa nam w dzieciństwie. Obserwując moją córkę która bawi się i wymyśla przeróżne role lalkom jestem zachwycona 😀 Czasami wydaje mi się, że ta nasza dorosłość zabija naszą kreatywność doszczętnie….

    • Ela Obara says:

      Tak to już jest z tą szkołą – niby uczy, a nie nauczy 😉
      Coś w tym jest Ula, że dorosłość zabija naszą kreatywność. Boimy się “pobujać w obłokach” z myślą, że to dziecinne.
      Tak, dzieci są kreatywne i mają świetną wyobraźnie. Moja córcia z drewnianych klocków dzwoni do np. taty i mówi mam telefon 😉 Bierzmy przykład z dzieci 😉 Pozdrawiam

  5. Malec Łukasz says:

    Udowodniono że najlepsza zabawka z dzieciństwa to zwykły patyk gdyż może być wszystkim moje dzieci przynoszą ich multum sam się bawiłem patykami były wszystkim od statków z gwiezdnych wojen po kierownice

  6. Pingback: Pobudzaj swoją kreatywność za pomocą map myśli

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *